Det är vår i luften!

Hej på er!

Vårkänslorna börjar infinna sig - har de senaste två dagarna kunnat traska till skolan endast iförd vårjacka och för någon som är så frusen som jag är är detta en riktig bedrift. Jag, och jag antar även ni, får lite extra energi den här tiden på året och det känns som att man riktigt kan bita i och orka de här sista månaderna innan den ordentliga värmen slår till.
 
Senaste dagarna har varit minst sagt intensiva. I måndags var jag på arbetsintervju på Ortopeden på Kalmar Länssjukhus - det hela gick bra men inväntar de sista detaljerna innan jobbet verkligen är mitt. Hur som helst verkade arbetsplatsen minst sagt spännande och det känns som att jag, om jag får det, kommer att utvecklas som människa och i mitt framtida yrke. Måndagen fortsatte dessutom på absolut bästa tänkbara sätt - tentaresultaten för T4 kom och mot all förmodan stod där ett G. Ett G. Det känns helt otroligt. Jag är alltså äntligen ikapp, ikapp efter ett helt år av intensiva galenskaper och ett kaosår av ledsnad och ilska över pappas bortgång. Jag tror, och tänker, att pappa nog hade ett finger med i spelet här - det är meningen att det ska bli Harvard till hösten. Men mer om mitt stundande projektarbete senare.

Hem till Linköping kom jag så i måndags kväll, om så något försenad, och tisdagen rullade på med basgrupp och ledundersökning (där två fysioterapeuter gick igenom diverse moment vi ska kunna) och därefter ett helt fantastiskt påskknytis på kvällen med basgruppen. Jag skämdes lite för mitt eget bidrag bestående av sill för de andra hade dukat upp en massa gott i form av sallad, hembakat bröd, ägg med skagenröra, lax och en massa annat. Gott var det - och kanske framförallt trevligt. Jag stormtrivs i min basgrupp den här terminen. Inte nog med att vi har väldigt trevligt och roligt tillsammans, det är också ett öppet klimat och givande diskussioner - vi är pålästa och bidrar med olika aspekter till varje tillfälle och det är minst sagt guld.

Onsdag och torsdag då? Tja, det har inte direkt hänt så mycket i undervisningen då det har legat mycket egen inläsning om MS (Multipel Scleros som är en degenerativ sjukdom i hjärnan) men gårdagskvällen spenderades på PreKlin-Kram och ikväll har jag spenderat tid på FUM. PreKlin-Kram är i stort sett ett möte där två kursrepresentanter från varje preklintermin (termin 1-5) samt utbildningsansvariga för preklin sitter ned och diskuterar hur det ser ut på varje termin samt eventuella frågor. Just nu är det mycket ilska över de tentor som varit men annars är det ett bra diskussionsforum för att lyfta fram andra frågor och tankar kring vår undervisning. FUM innebär fullmäktigemöte och där sitter alla kursrepresentanter (dvs både klin (Termin 6-11) och preklin) med och röstar på motioner och propositioner som Medicinska Föreningen fått in. På det stora hela är det oerhört givande att få vara kursrepresentant - vi får en insyn i MF på ett annat sätt, får vara med och påverka samt träffa andra terminer (och får inte minst sagt gott fika). 

Nu blev det ett långt inlägg. Men det är skönt, att få skriva av sig lite. Som jag sagt tidigare saknar jag ofta det skriftliga, att få skriva fritt eller skriva uppsatser. Trots min naturvetenskapliga inriktning som jag har valt var det alltid min starka sida, den humanistiska biten i att få hålla tal, diskutera och själv reflektera i inlämningar. Det är väl tur att jag ändå har valt ett yrke som är mer än att bara stirra in i en skärm - förhoppningsvis kommer jag till och med att få undervisa i framtiden. 

Med det sagt hoppas jag att ni, liksom jag, njuter av fåglar och blommor och vår! Jag ser fram mot helgen mer än någonsin för det innebär att det bara är ett fåtal dagar kvar till dess att det är påsk och återigen hemfärd. 

Tills vi hörs igen, ta hand om er!