Tenta och prövotid.

Kom alldeles nyss på mig själv med att tänka att "tur att jag hann lämna in papper från syntestet så att jag får behålla mitt körkort" (det här med att vara diabetiker och behöva lämna intyg sådär vart tredje år..) till att inse att det är över 2 år sedan jag tog mitt körtkort, och det har bara passerat förbi i tentahetsen. Och vad innebär det? Jo, det innebär att min prövotid är över. Kan helt plötsligt åka fast för mindre fortkörning och bara få böter utan att bli av med körkortet.. Det ni! (sedan ska jag nog försöka undvika det ändå, och det är nog relativt lätt då jag för jämnan får höra att jag "kör som en gammal tant". Tack, jag tar det som en komplimang)

Annars skrev vi tentan idag. Orkar inte riktigt analysera den just nu - det kan ha gått åt båda hållen. Jag vet att jag lyckades svara på en del jag var osäker på och andra blev helt fel. I vilket fall som så går det inte att göra så mycket åt det just nu. Istället får jag ta en ledig kväll och ladda om inför stundande praktiska tenta på onsdag och efter det? Efter det är det äntligen, äntligen dags att åka hem och bara vara. 

Ljuset i tunneln.

Börjar så sakteliga ana ett slut på tenta-P. Har idag inlett första reptitionsdagen och energin är ungefär lika hög som antalet soltimmar vid julafton. Försöker ta mig igenom allting men orkar inte riktigt till hundra procent och hoppas och ber för att jag kommer kunna besvara en enda fråga på provet på måndag. Att jag åtminstone ska ha en chans. Tills dess går jag igenom gamla tentafrågor, försöker i panik lära mig nya saker och inser att det är omöjligt och försöker se det som att jag åtminstone har gjort mitt bästa under detta tenta-p. Det har varit mycket annat under våren som har jag gjort att studierna tyvärr blivit lidande, men det är inte värre än att böckerna får göra mig sällskap under sommaren. Jag lovar att återkomma med ny energi i nästa vecka men tills dess så får ni stå ut med att det är ekar tomt här. Då ska jag försöka återge den senaste veckan i något annat än trötthet. För det är faktiskt lite som jag sade till Filip i början av tenta-p "Det är lite hatkärlek. Jag hatar det och älskar det på samma gång". För mitt i all stress och press så finns det nog ändå en liten charm med det hela - även om jag skulle chansa på att tenta-p under vintern är trevligare då man kan mysa med te och filtar istället för att sitta och ständigt längta ut till solen. Jag återkommer med det svaret om ett halvår. 

Sommar.

Det är bra dåligt att jag inte vet hur man studerar bra samtidigt som man ligger och solar - för det gör att jag tvingas spendera dessa fantastiska sommardagar inomhus. Som jag ska njuta när sista tentan är gjord och jag kan unna mig att spendera ett par lata dagar på terassen hemma i Kalmar. Sedan ska jag få spendera sommaren på Öland - vilket ska bli helt fantastiskt. Men tills dess så får jag istället roa mig med diverse böcker - och hoppas på regn imorgon så det ökar motivationen lite. 

Jag tänker tillbaka på var jag befann mig för ett år sedan och filosoferar över hur mycket som hinner hända. Då stundade student och bal och jag hade just kommit hem från en resa till USA med min American Studies grupp. Herregud - det är rätt märkligt egentligen.. Hur mycket som förändras. 

Nu ska jag dock försöka genomlida ännu en dag imorgon, denna gång med fokusering på mannen. Det kommer att bli bra det med. Tills vi hörs nästa gång får ni se till att njuta lite av sommarvädret åt mig också. 
Visa fler inlägg