Programspecifika dagar.

Efter en intensiv, och en lite mindre intensiv, dag landar jag nu i mitt korridorsrum i Ryd. Dagen har bjudit på både besök på Ekholmens Vårdcentral samt besök på akuten på Vrinnevisjukhuset i Norrköping på grund av diverse komplikationer.
 
Igår anlände jag (efter 40 minuters intensiv cykling och diverse ögonblick då jag insett att jag cyklat åt helt fel håll) till Ekholmens Vårdcentral vid 09.20 där vi dock, relativt snart, insåg att vi hade fått fel uppgifter av studieadministrationen. Detta innebar att vi, något förvånande och en gnutta irriterade, fick bege oss därifrån eftersom vår patient inte skulle dyka upp förrän den 26 (dvs idag). För att se det hela från den ljusa sidan: Jag fick en massa annat gjort igår. Bland annat inhandlades mat för veckan, en router (och nu har jag äntligen wifi!) samt en ugnsform (där jag även lyckades göra laxlasagne. Gott.).
 
Idag däremot var lite intensivare än gårdagen. Vi inledde med en dryg timma på Ekholmens Vårdcentral där vi fick träffa en patient 30 minuter innan dennes läkarbesök och samtala om saker såsom vad som definierar en bra läkare och om det fanns någonting som patienten ville att vi skulle ta med oss in i vår utbildning och tänka lite extra på. Efter detta medverkade vi även vid läkarbesöket och slutligen fick vi samtala lite med läkaren. 

Efter vårdcentralsbesöket kastade vi oss iväg med buss till pendeln som tog oss till Norrköping där vi snabbt fick varsin patient att följa med från dess att den anlände tills dess att den åkte hem. Själv spenderade jag fem timmar på akuten - och även om det var mycket väntan så var det också roligt att få prata och diskutera med patienten. Jag skulle så gärna vilja berätta mer detaljerat om vad som hände men pga tystnadsplikt har jag inte tillåtelse att göra detta!
 
Nu tänker jag dock ta det lugnt, äta lite chilinötter och dricka sodastreamat vatten (för jag fixade även flaska och patron igår, hurrah!) Vi hörs!

(Och just det ja, idag fick jag bära min lilla namnskylt. Det kändes stort.)