Andra halvåret på LÄK.

Äntligen var det så dags för en helt ny kategori här på bloggen: T2! Känns lite lätt overkligt men nu är det faktiskt dags, andra halvåret i Linköping  och jag känner mig mer förväntansfull än någonsin. När vi rullade in mot Linköping igår och jag såg domkyrkan kände jag faktiskt att det var skönt att komma hem. Det är lite märkligt det där, hur en stad som var helt okänd för mig för ett halvår sedan kan kännas som hemma idag. Men så är det, mina 20 kvadrat här i Ryd har blivit hemma.
 
Igår hade vi vårt absolut första officiella gyckel som Medsex. Trots den extrema nervositeten innan måste jag ändå säga att jag är så himla nöjd med vad vi har presterat under de senaste två veckorna och det ska bli riktigt, riktigt roligt att få gyckla under de kommande två veckorna samt året. 

Jag fick en fråga som rör min gamla gymnasietid och tänkte att jag kan passa på att svara på detta. Under min gymnasietid studerade jag vid CIS, eller Calmare Internationella Skola. Under mitt sista år där läste jag en kurs vid namn American Studies vilket var den roligaste kursen jag har läst under min gymnasietid. Under ett år studerade vi engelska samt amerikansk historia och samhällskunskap varpå hela kursen avslutades med 10 dagar i USA. Om jag hade haft möjlighet att få läsa om en enda kurs från min gymnasietid hade det varit den enda jag hade velat läsa om. Vi hade inte bara en fantastisk sammanhållning utan vi hade också såpass roligt att jag ofta glömde bort att det faktiskt var studier jag genomförde. Jag ansåg inte att kursen var svår men har alltid haft det relativt lätt för engelska, det var mycket information men på grund av det sätt vi lärde kändes det aldrig som något som var oöverkomligt. Du får jättegärna höra av dig till mig via min mejl ([email protected]) om du har fler frågor. 
 
Nu hade jag tänkt att placera mig i sängen för att imorgon ta mig bort till Domkyrkan och tjuvkika lite på SF och deras gyckel innan det är dags för vårt eget upprop. Det ska bli så roligt att träffa alla!
#1 - - Anonym:

Hej! Hamnade på din blogg av en slump i våras. Stod i valet och kvalet om jag orkade läsa in all naturvetenskap för att kunna söka läkarprogrammet eller om jag skulle satsa på sjuksköterska istället. Eftersom jag har 6 års universitetsstudier bakom mig får det nu bli ssk, men jag hänger kvar lite vid läkare ändå. Kul att följa dig i din utbildning!

Svar: Hej! Vad roligt att höra att du hamnade här. Att bli sjuksköterska verkar även det vara ett fantastiskt yrke, och jag hör mycket gott om utbildningen! Skulle du någon gång i framtiden ändra dig och vilja bli läkare ändå så är det bara att satsa, det är aldrig för sent. Jag önskar dig stort lycka till i framtiden med studierna!
Amanda Swenninger

#2 - - Anonym:

Hej! Hamnade på din blogg av en slump i våras. Stod i valet och kvalet om jag orkade läsa in all naturvetenskap för att kunna söka läkarprogrammet eller om jag skulle satsa på sjuksköterska istället. Eftersom jag har 6 års universitetsstudier bakom mig får det nu bli ssk, men jag hänger kvar lite vid läkare ändå. Kul att följa dig i din utbildning!