Två veckor

Idag har vi varit här i exakt två veckor. Det firar jag med några timmar för mig själv på stadbiblioteket i Boston. Det är fint här men jag börjar helt ärligt bli lite trött på veckans uppgift - att läsa. Det är det enda vi har gjort och för en som har lite svårt att koncentrera sig när dagen inte innehåller några fasta punkter blir det lite jobbigt. Men det har ändå gått över förväntan, det måste jag säga.
 
Såhär två veckor in i mitt liv som Amerikan har jag lagt märke till några saker:
  • Antalet Dunkin Donuts som finns i den här staden är rent ut sagt löjligt. De säljer ju inte ens munkar! (Eller jo, det gör de säkert men man går dit för att köpa blaskigt kaffe). 
  • Ekorrar. Det är ekorrar överallt. Detta visste jag visserligen sedan innan men kan inte låta bli att bli helt överförtjust i dessa små söta (och antagligen väldigt ettriga) rovdjur.
  • Hur förbannat trevliga och otrevliga alla är här. Alla pratar med alla och frågar hur livet står till och det är kärleksfulla ord mest hela tiden. Samtidigt är de lika många gånger rent ut sagt ganska otrevliga. Kanske beror det på samma sak, att de "sociala spärrar" som finns i Sverige inte existerar här. Du kan med andra ord prata med vem som helst och vara gullig men du sätter också hårt mot hårt och ifrågasätter auktoriteter och andra människor beteende på ett helt annat sätt (exempel: Man på biblioteket vägrade att flytta på sig då säkerhetsvakten kom fram och bad honom om detta och istället skulle påkalla managern)
  • Klyftan. Ja, jag har lagt märke till den tidigare men kanske aldrig såhär tydligt som den är i en storstad. Uteliggare som knappt har mat att äta för dagen blandat med kvinnor och män i kostym och högklackat som springer mellan möten med en kaffe i handen. Här är klyftan extra stor, här finns inga sociala nät som fångar upp på samma sätt.
  • Att jag redan tycker att "4 minuter är lång tid att vänta på tunnelbanan". Var ska det här sluta?
  • Att jag trivs riktigt bra här. Men saknar den svenska maten (jag är så oerhört trött på mackor och att allting man försöker köpa i affären är "fat-free" för guds skull. Ge mig lite innehåll så jag blir mätt). 
Med det sagt kommer här några fler bilder från veckan. Vi har ju hunnit med att ha lite roligt också, som att gå på baseball och faktiskt förstå spelet. Eller låtsas vara sofistikerad på ett torg.